آموزش باتري به باتري کردن ماشين در تليسان
آموزش باتري به باتري کردن ماشين در تليسان
بهترين زمان و نحوه باتري به باتري خودرو
صداي ضعيف ناله مانند استارت و يا صداي تيک تيک و استارت نخوردن، اولين و مهمترين دليل نياز آن، به يک باتري ديگر است و در حالتي که خودرو استارت ميخورد و صداي هميشگي مربوط به آن، به گوش ميرسد، اما روشن نميشود، ميتوان مطمئن بود که باتري سالم است و ايراد ديگري در خودرو، وجود دارد.
بهترين روش که تليسان پيشنهاد ميدهد براي اطمينان از عملکرد باتري، استارت زدن نيست و انجام مداوم اينکار، ميتواند باتري سالم را تضعيف و شما را نيازمند تعميرکار و عمليات برق رساني توسط کارشناسان تليسان کند.
پس چنانچه با چرخواندن سوئيچ (يا فشار دکمه مربوط به استارت) براي ? تا ? بار موفق به روشن کردن خودرو نشديد، از ادامهاستارتزدن، پرهيز کنيد.
روش مناسبتر براي اطمينان از ضعيف شدن باتري اين است که سوئيچ را تا مرحلهي قبل از استارت بچرخانيد و چراغهاي اصلي را روشن کنيد، اگر چراغهاي پنل پشت فرمان، کمنور هستند، ميتوان به ضعف شدن باتري شک برد.
البته اين احتمال وجود دارد که يکي از سيمهاي متصل به باتري، از محل خود جدا شده باشند يا احتمال زنگزدگي يا اصطلاحا اسيدزدگي پايانهها (خصوصا در باتريهاي اسيدي) نيز هست که به کمک سنباده زبر، برس فلزي و آب جوش، رفع ميشود.
نحوه انجام باتري به باتري توسط تليسان
پس از مطمئنشدن از نقص در باتري خودرو، نيازمند يک باتري سالم هستيم تا با اتصال کابلهاي قابل حمل، بين باتري سالم و باتري معيوب، عمل برقرساني انجام شود. طبق مراحل زير انجام ميشود.
?- شما نيازمند يک باتري سالم، با سطح ولتاژي مشابه باتري خودروي خود هستيد. بررسي اين موضوع از روي بدنه باتريها و ديدن عبارت ??V، بهسادگي قابل انجام است.
?- خودروهايي که قرار است در فرايند برقرساني شرکت کنند، در نزديکي هم قرار دهيد. اگر در محلي هستيد که امکان پارک خودروها به صورت روبرو (اصطلاحا شاخ به شاخ) وجود دارد اين کار را انجام دهيد، اما فاصلهاي بين خودروها، باقي بگذاريد و مطمئن شويد که ارتباط و اتصالي بين بدنه آنها وجود نداشته باشد.
?- پس از نزديک کردن خودروها، بايد هر دو خودرو در وضعيت خاموش باشند. علاوه بر اين، همه وسايل داخل خودرو، مثل فنها، سيستم بخاري و کولر را، در وضعيت خاموش قرار دهيد.
?- کابلهاي جامپر استاندارد، به رنگهاي قرمز و سياه هستند. يکي از کابلها (نوع قرمز رنگ) بايد بين پايانههاي مثبت و کابل ديگر (نوع سياه رنگ) بين پايانه منفي باتري سالم و نقطه زمين (که در ادامه توضيح داده ميشود)، متصل شوند. نکته مهم در اين مرحله، اطمينان از برقراري ارتباط فلز با فلز (رسانا با رسانا) بين سر کابلها و پايان باتريها است.
?- در اين مرحله، ابتدا کابل قرمز رنگ را، به پايانه مثبت باتري معيوب متصل کنيد.
?- بايد سمت ديگر کابل قرمز، به پايانه مثبت باتري سالم، وصل شود. اين عمل را انجام دهيد.
?- کابل دوم (کابل سياهرنگ) را به پايانه منفي باتري سالم، وصل کنيد.
?- طبق آموزش تليسان بايد قطب منفي باتري سالم را به پايه رگلاژ دينام ماشيني که باتري آن خالي (دشارژ) شده متصل کنيد. پايه رگلاژ دينام قطعهاي فلزي و هلالي شکل بوده که کاربرد آن در رابطه با تنظيم شل و سفت بودن تسمه دينام است.
يک پيچ در شيار وسط آن وجود دارد که اگر آن را شل کنيد ميتواند در مسيري هلالي حرکت کرده و دينام را کمي به طرفين جابجا کند. با اين جابجايي، تسمه دينام نيز کمي شلتر يا سفتتر خواهد شد.
نکته اي کارشناس شرکت تليسان اگر اتصال دادن گيره سر سوسماري کابل باتري به باتري به پايه رگلاژ دينام برايتان مقدور نبود ميتوانيد آن را به مناسبترين نقطه فلزي بدنه خودرو که نزديکترين نقطه به دينام نيز باشد، اتصال دهيد.
خوردويي که باتري سالم دارد، استارت بزنيد. پس از روشن شدن اين خودرو، چند دقيقه صبر کنيد تا عمليات برقرساني (شارژ باتري معيوب) انجام شود.
?- به سراغ خودرويي که باتري معيوب در آن وجود دارد برويد و آن را روشن کنيد. چنانچه استارت نخورد، با احتياط محل اتصال کابلها به پايانهها را اندکي جابهجا کنيد.
??- پس از روشن شدن خودروي معيوب، حدود يک الي دو دقيقه صبر کنيد.
??- فرقي نميکند خودروي معيوب روشن شده باشد يا خير، عمليات جداسازي کابلها بايد با احتياط و به ترتيب انجام شود، اما دقيقا عکس مراحل قبل، يعني ابتدا بايد کابل سياه (منفي) از بدنه يا بخش فلزي موتور خودروي معيوب جدا شود.
??- سر ديگر کابل سياه (منفي) را از پايانه مربوطه جدا کنيد.
??- اولويت باز کردن کابل قرمز (مثبت) چندان اهميتي ندارد و تنها بايد با احتياط و بدون اتصال قسمتهاي سر کابل به ديگر بخشها، از پايانههاي طرفين جدا شود.
??- اگر خودروي شما، با موفقيت روشن شده است، حداقل براي مدت ?? دقيقه، آن را خاموش نکنيد تا باتري معيوب، شارژ شود. در اين شرايط، رانندگي با سرعت آرام و دنده سنگين، بهتر از نگهداشتن خودرو است