جزئيات ISO 9001
جزئيات ISO 9001
استاندارد واقعي و رسمي ISO 9001 که توسط ISO تعريف شده است به 10 بخش تقسيم ميشود.
گوشت استاندارد در هفت بخش گذشته يافت ميشود ، بنابراين سه مورد اول فقط در اينجا پوشش داده ميشوند. من مطالب هر يک را در زير خلاصه کردهام.
بخشهاي 1 ، 2 و 3: مقدمه ، منابع و تعاريف
سه بخش اول عمدتاً مقدماتي است و شامل اطلاعات کلي درباره اهداف سازمان و همچنين ارجاع به اصطلاحات و تعاريف ISO است.
به خاطر اين مقاله ، و به منظور درک روند صدور گواهينامه ISO ، مهم نيست.
بخش 4: زمينه سازمان
اين بخش به تلاش براي درک سازمان در شرايط فعلي آن ميپردازد. از اين نظر ، متن به موضوعات داخلي و خارجي اشاره دارد که ميتوانند جهت استراتژيک را تحت تأثير قرار دهند و همچنين ليستي از ذينفعان و سهامداران.
اين زمينه همچنين شامل دامنه سيستم مديريت کيفيت ، ازجمله ليست کاملي از رويههاي شرکت است.
بخش پنجم: رهبري
اين امر در درجه اول به تعيين نقش تصميم گيرندگان مختلف در طراحي و اجراي سيستم مديريت کيفيت مربوط ميشود.
معمولاً ليستي از افراد مرتبط را به همراه نقش و مسئوليتهاي آنها و نحوه در نظر گرفتن آنها از اجراي سيستم مديريت کيفيت در بر ميگيرد.
اين بخش بايد تعهد مديريت را براي اطمينان از رضايت مشتري ، تعريف مشخص سياست کيفيت و نقشها و مسئوليتهاي مختلف مربوط به سيستم مديريت کيفيت در کل سازمان را مشخص کند.
بخش 6: برنامه ريزي
وظيفه اين بخش شناسايي دقيق خطرات و فرصتهاي اجراي سيستم مديريت کيفيت و همچنين اهداف روشن براي بهبود و برنامههاي دستيابي به اين اهداف است.
گنجاندن تجزيه و تحليل SWOT در اين بخش براي همسويي اهداف بهبود با خطرات و فرصتهاي موجود مفيد است.
بخش 7: پشتيباني
اين پشتيباني عمدتاً بر مديريت و تخصيص منابع در طراحي و اجراي سيستم مديريت کيفيت متمرکز است.
اين شامل منابع انساني ، ساختمانها ، زيرساختها ، محيطهاي تجاري ، دانش سازماني ، و نظارت و رديابي منابع است.
علاوه بر اين ، اسناد و سوابق مورد نياز براي تمام عمليات در سازمان معمولاً در اينجا مشخص ميشود.
بخش 8: روند کار
اين بخش همه موارد مربوط به برنامه ريزي و انتشار محصولات يا خدمات درون سازمان شمارا شامل ميشود.
اين شامل الزامات برنامه ريزي ، الزامات ويژگي محصول ، طراحي محصول ، بررسي و هرگونه فرآيند اضافي مرتبط با خدمات است.
بخش 9: ارزيابي عملکرد
با اين کار همه موارد لازم براي تحليل عملکرد سيستم مديريت کيفيت توضيح داده خواهد شد.
اين شامل رديابي و ارزيابي پارامترهاي فرآيند ، شناسايي و ارزيابي رضايت مشتري ، انجام مميزي عملکرد داخلي و بررسي مستمر خود سيستم مديريت کيفيت است.
بخش 10: بهبود
آخرين بخش تمام مواردي است که براي بهبود مستمر سيستم مديريت کيفيت لازم است.
اين شامل ارزيابي عمليات و انجام اقدامات اصلاحي براي افرادي است که بي اثر تلقي ميشوند.
بهعنوانمثال ، اگر از نرم افزار BPM مانند پردازش خيابان استفاده ميکنيد ، اين ممکن است به اين صورت باشد که تعيين ميکند آيا ميتوان از ويژگيهاي الگوي چک ليست مانند منطق شرطي يا سررسيدهاي ديناميکي براي اتوماسيون بخشهايي از فرآيند استفاده کرد.